Dnia 4 listopada 2024 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa zatytułowana „Innowacje Pedagogiczne w Edukacji Polonijnej”, zorganizowana przez Pracownię Badań nad Procesem Uczenia się na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydarzenie, przeprowadzone online na platformie MS Teams, zgromadziło ponad 300 specjalistów, naukowców oraz praktyków zajmujących się edukacją polonijną, by wspólnie omówić nowatorskie podejścia i doświadczenia w tej dziedzinie.
Konferencję rozpoczęła Prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska – Pani Prodziekan ds. ds. projektów, ewaluacji, sprawozdawczości naukowej i współpracy międzynarodowej WSE UAM w Poznaniu. Dr Michalina Kasprzak (koordynatorka projektu), zaprezentowała główne założenia projektu Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education. W swoim wystąpieniu podkreśliła kluczowe elementy i cele projektu, który ma na celu wsparcie edukacji polonijnej poprzez innowacyjne metody i narzędzia pedagogiczne. Dr Mateusz Marciniak (sekretarz projektu) podzielił się doświadczeniami projektowymi związanymi ze współpracą uczelni z polonijnymi szkołami w prelekcji „Partnerstwo uczelni ze szkołami polonijnymi – doświadczenia projektowe”. Jego prezentacja ukazała korzyści i wyzwania związane z wdrażaniem nowych form współpracy między instytucjami edukacyjnymi. W kolejnej prelekcji, zatytułowanej „Projekt Polish PIE z perspektywy partnerów – realizacja działań projektowych przez szkoły polonijne z Islandii, Hiszpanii, Turcji i Włoch” przygotowanym wspólnie przez koordynatorki krajowe: Ewę Hojną (Associació Cultural Escuela Polaca – Hiszpania), Mariolę Bondarow, Katarzynę Dreksę (Pólski Skólinn í Reykjavík – Islandia), Magdalenę Drop-Altıntaş, Monikę Iştin (Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği –Turcja), Joannę Wesołowską, Agatę Jankowską (Consiglio dell’Istruzione in lingua Polacca in Italia – Włochy) zaprezentowano działalność wszystkich instytucji ze szczególnym uwzględnieniem aktywności zrealizowanych przez uczniów i kadrę szkół polonijnych w trakcie realizacji projektu Polish PIE. Następnie przedstawione zostały rezultaty prac projektowych, w wystąpieniu dr Michaliny Kasprzak pt. „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej – prezentacja głównych rezultatów projektu”. Finalizacją wystąpienia była prezentacja książki „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej” napisanej pod redakcją Michaliny Kasprzak i opublikowanej w otwartym dostępie przez Wydawnictwo Naukowe UAM (https://press.amu.edu.pl/pl/innowacje_pedagogiczne_w_edukacji_polonijnej.html), gdzie dostępne są rozdziały teoretyczne i badawczo-empiryczne wprowadzające w tematykę projektu i szkoleń realizowanych w trakcie spotkań międzynarodowych oraz scenariusze zajęć z każdego kraju projektowego (Hiszpania, Islandia, Polska, Turcja i Włochy) dla trzech grup wiekowych (dzieci do lat 3, wychowanie przedszkolne, edukacja wczesnoszkolna). Książka dostępna jest również na stronie projektu w zakładce materiały oraz na stronie rezultatów programu Erasmus+. W ostatnim wystąpieniu, dr Joanna Sikorska wygłosiła prelekcję pt. „Polish PIE w sieci wirtualnym – prezentacja materiałów dydaktycznych”. W ramach swojej prezentacji przedstawiła opracowane materiały edukacyjne, które są dostępne online na niniejszej stronie projektu (zakładka materiały) i stanowią wsparcie dla nauczycieli oraz uczniów w nauczaniu polonijnym.
Wydarzenie to było doskonałą okazją do refleksji nad stanem edukacji polonijnej oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych, które mogą wspierać nauczanie języka i kultury polskiej w różnych częściach świata. Serdecznie dziękujemy za liczne przybycie i dyskusje.
