10 lutego 2024 roku w Szkole Polskiej w Barcelonie, prowadzonej przez Stowarzyszenie Kulturalne Szkoła Polska została zorganizowana konferencja naukowa pt. Dwujęzyczność i wielojęzyczność w edukacji polonijnej. Na konferencji nie zabrakło gościa honorowego – Pani Konsul Generalnej RP w Barcelonie – Ilony Kałdońskiej. Udział w spotkaniu wzięli zaproszeni rodzice i nauczyciele polonijni z całej Hiszpanii — z Katalonii, Galicji, Kraju Basków i Walencji. Spotkanie prowadziła pani Ewa Hojna, dyrektor Szkoły Polskiej w Barcelonie, Tarragonie, Gavá i Gironie. Konferencja rozpoczęła dr Michalina Kasprzak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która jest głównym koordynatorem projektu pt. ”Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE) dofinansowanego przez Unię Europejską i realizowanego w szkołach polonijnych w Hiszpanii, Islandii, Turcji i we Włoszech. Swoją prelekcją przybliżyła założenia projektu Polish PIE oraz zrealizowane dotąd działania.
Następnie Prof. dr hab. Aneta Lewińska, z Uniwersytetu w Gdańsku, w swojej prezentacji “Jak patrzeć na obrazy? Jak o nich mówić? Innowacyjne metody rozwijania słownictwa ucznia dwu i wielojęzycznego” szczególną uwagę zwróciła na możliwość nauki języka polskiego poprzez poznawanie sztuki. Na przykładach dzieł wielkich malarzy i twórców pokazała, jak kolor czy perspektywa potrafią pobudzić dziecko do uczenia się języka polskiego. Mgr Aleksandra Rykała z Uniwersytetu w Siedlcach opowiadała o znaczeniu sztuki w życiu młodego człowieka w swojej prezentacji „O wychowaniu estetycznym – rola i znaczenie sztuki w procesie edukacji”. Dr Mariusz Kalandyk, z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie opowiadał jak współcześnie „Język polski – językiem nieobcym” oraz jak szeroki jest dostęp do języka polskiego na platformach dydaktycznych, edukacyjnych czy popularnych. Dr inż. Ewa Anna Rykała, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, opowiadała o “Rozwijaniu twórczego potencjału w edukacji” na przykładzie pracy ze studentami, również obcokrajowcami, a dr Dorota Szumna, również z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie, prelekcją pt. “Dwujęzyczna edukacja dzieci – z doświadczeń podkarpackich przedszkoli” opowiadała o swoich doświadczeniach w nauce języka angielskiego w edukacji przedszkolnej. O swoich osobistych doświadczeniach występem “Nie jesteś sama. Hiszpański świat i polska mama” opowiadała nauczycielka w szkole polskiej, polonijnej i katalońskiej i mama polonijna z 20 letnim stażem, pani Dominika Jarmakowska. Na zakończenie swoją prezentacją “Różnorodność wielojęzyczności w edukacji małego dziecka” wspaniale podsumowała wyniki naszej konferencji dr Michalina Kasprzak. Skrzyżowanie polskiej tożsamości i hiszpańskich wpływów tworzy wciągającą historię o adaptacji, ale i nieprzemijającym wysiłku Polonii w krzewieniu języka polskiego wśród nowego pokoleniach Polaków. Dziękujemy wszystkim za obecność i rozmowy prowadzone w kuluarach, a organizatorom składamy gratulacje za przygotowanie wydarzenia, stworzenie doskonałej atmosfery do wymiany naszych myśli i doświadczeń.
Projekt „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest dofinansowany przez Unię Europejską.