Skip to content
  • Element menu
  • Element menu

Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym

  • Aktualności
  • O Projekcie
  • Partnerzy
    • Polska
    • Hiszpania
    • Islandia
    • Turcja
    • Włochy
  • Spotkania
    • Szkoleniowe
      • I MSS Hiszpania
      • II MSS Islandia
      • III MSS Polska
      • IV MSS Turcja
      • V MSS Włochy
    • Koordynatorskie
      • I MSP Polska
      • II MSP Włochy
      • III MSP Hiszpania
    • Warsztaty w szkołach
      • Hiszpania
      • Islandia
      • Turcja
      • Włochy
  • Materiały
    • Książka
    • Scenariusze
      • Hiszpania – scenariusze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Islandia – scenariusze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Polska – scenariusze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Turcja – scenariusze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Włochy – scenariusze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
    • Trasy krajoznawcze
      • Hiszpania – wycieczki przyrodnicze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Islandia – wycieczki przyrodnicze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Polska – wycieczki przyrodnicze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Turcja – wycieczki przyrodnicze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
      • Włochy – wycieczki przyrodnicze
        • Dla dzieci w wieku do 3 lat
        • Dla dzieci w wieku 4-6 lat
        • Dla dzieci w wieku 7-9 lat
  • Upowszechnianie
    • Publikacje
    • Seminaria i konferencje 
    • Warsztaty i spotkania
    • O nas w mediach
  • Kontakt
  • Toggle search form

O Projekcie

Pedagogical Innovations in Polish diaspora education. Supporting teachers’ competences in a bilingual and multilingual environment (Polish PIE) 

 

Projekt „Pedagogical Innovations in Polish diaspora education. Supporting teachers’ competences in a bilingual and multilingual environment” / „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest dofinansowany przez Unię Europejską.   

 

Akronim Projektu: Polish PIE (Polish Pedagogical Innovation in Education) 

Nr projektu: 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408  

Program, typ projektu: Erasmus+; KA220-SCH – Partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej 

Czas trwania projektu: 24 miesiące; listopad 2022 – listopad 2024 

Social media: FB: @PolishPIE.UAM & IG: @polish.pie 

 

Organizacje uczestniczące w projekcie

Koordynatorem projektu jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydział Studiów Edukacyjnych, Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się. Partnerami projektu są stowarzyszenia prowadzące działalność polonijną: Associació Cultural Escuela Polaca (Hiszpania), Pólski Skólinn í Reykjavík (Islandia), Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği (Turcja), Consiglio dell’Istruzione in lingua Polacca in Italia (Włochy).  

W skład zespołu projektowego z UAM wchodzą: 

  • dr Michalina Kasprzak – kierownik 
  • Prof. UAM dr hab. Michał Klichowski – zastępca kierownika
  • dr Mateusz Marciniak – sekretarz 
  • Prof. UAM dr hab. Hanna Krauze-Sikorska 
  • Prof. UAM dr hab. Eliza Rybska  
  • dr Tomasz Przybyła 
  • dr Agnieszka Rościszewska 
  • dr Joanna Sikorska 
  • mgr. Inż. Anna Klichowska  

 

Cele projektu  

Cele projektu zostały zbudowane w nawiązaniu do priorytetów Unii Europejskiej:  

  • Wspieranie nauczycieli, kadry kierowniczej szkół oraz innych zawodów związanych z nauczaniem 
  • Działania na rzecz transformacji cyfrowej poprzez rozwijanie gotowości, odporności i potencjału cyfrowego 
  • Włączanie i różnorodność we wszystkich obszarach edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu 

Nadrzędnym celem projektu jest wspieranie nauczycieli i kadry kierowniczej szkół polonijnych poprzez rozbudowanie i wzmocnienie ich kompetencji społeczno-przyrodniczych przy wykorzystywaniu technologii cyfrowych (narzędzi TIK).  

Celami szczegółowymi są m.in.: 

  • praktyczny rozwój i zastosowanie edukacji społeczno-przyrodniczej (dot. fauny i flory) w szkołach z wykorzystaniem narzędzi TIK;
  • rozwijanie i wspieranie kompetencji społeczno-przyrodniczych, cyfrowych (w tym narzędzi TIK) i psychopedagogicznych dla nauczycieli pracujących w środowiskach dwu i wielojęzycznych;
  • stworzenie podręcznika dotyczącego innowacji pedagogicznych w edukacji polonijnej wspierającego w/w kompetencje nauczycieli;
  • stworzenie strony www z informacjami o projekcie i materiałami dydaktycznymi;  

 

Adresaci projektu  

Projekt jest adresowany do nauczycieli (akademickich i polonijnych) oraz przyszłych nauczycieli edukacji małego dziecka, dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a ponadto nauczycieli pracujących lub przygotowujących się do pracy w środowiskach dwu i wielojęzycznych. Adresatami projektu są również studenci, rodzice i uczniowie szkół polonijnych, a także wszystkie osoby współpracujące z Polonią i Polakami za granicą.  

 

Działania projektowe 

W trakcie projektu realizowane będą m.in. działania tj.: zapoznanie i integracja instytucji z krajów partnerskich, warsztaty integracyjno-menadżerskie, szkolenia dot. rozwijania i wspierania kompetencji nauczycieli z tematyki projektowej, stworzenie publikacji i scenariuszy oraz trasy, planu i programu wyprawy przyrodniczej zapoznającej z lokalną fauną i florą w każdym kraju projektowym, stworzenie strony www z dostępnymi materiałami dydaktycznymi. Ponadto prowadzone będą działania badawcze, naukowe i promocyjne (m.in. szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje).  

 

Oczekiwane rezultaty

Projekt stanowi odpowiedź na wcześniej zdiagnozowane potrzeby środowisk dwu i wielojęzycznych w partnerskich krajach. W konsekwencji wszystkie wskazane aktywności mają na celu podniesienie jakości nauczania we wszystkich placówkach uczestniczących w projekcie. Upowszechnienie innowacyjnych rezultatów i efektów projektu oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem przez profesjonalistów przyczyni się także do umocnienia jakości oferty edukacyjnej placówek niezaangażowanych bezpośrednio w działania projektowe. Ponadto działania podejmowane w projekcie mają na celu wzmocnienie, ulepszenie i wsparcie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zróżnicowanym językowo środowisku, zrozumienie włączania technologii TIK do procesu nauczania i uczenia się, podniesienie jakości pracy w szkołach, rozwój kompetencji cyfrowych oraz społeczno-przyrodniczych, jak również promowanie bezpieczniejszego i efektywniejszego wykorzystania technologii cyfrowej w edukacji. Realizując działania projektowe stworzymy produkty (tj. publikacja, scenariusze, materiały dydaktyczne, trasa, plan i program wyprawy edukacyjnej itd.), które realnie przyczynią się do zaangażowania adresatów projektu w praktyczną działalność i rozpowszechnianie dobrych praktyk.  

 

 

 

logotyp_poziomy_UAM_kolor_CMYK
PL Dofinansowane przez UE_POS
© 2025 Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym
Deklaracja dostępności strony Polish PIE