W dniach 6-7 kwietnia 2024 roku odbyło się seminarium dotyczące wspierania kompetencji nauczycieli w środowisku dwujęzycznym w Szkole Polskiej w Reykjaviku im. Janusza Korczaka. W spotkaniu wzięli udział nauczyciele, rodzice oraz zaproszeni goście. Gości przywitała dyrektor szkoły Dominika Krzysztofsdottir oraz opowiedziała o działalności szkoły. Podczas seminarium zostały przybliżone przez Mariolę Bondarow oraz Katarzynę Dreksa założenia oraz omówiony przebieg działań projektu pt. „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish Pie) dofinansowanego przez Unię Europejską i realizowanego w szkołach polonijnych we Włoszech, Hiszpanii oraz Turcji. Koordynatorem głównym projektu jest dr Michalina Kasprzak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dalsza część seminarium związana była z zadaniami jakie są stawiane nauczycielom pracującym z dziećmi w szkołach polonijnych oraz gdzie mogą szukać wsparcia w rozwiązywaniu problemów – tutaj swój głos miała Katarzyna Rabęda z ramienia „Midja mals og laesis” (Centrum Rozwoju Języka).
Doktor nauk przyrodniczych Martyna Paczuska-Adamczyk przybliżyła nauczycielom w jaki sposób zaciekawić ucznia podczas zajęć tak by brał aktywny udział podczas zajęć oraz wyniósł z lekcji przydatną wiedzę. Prezentacja to „Nauczanie przez odkrywanie czyli aktywny i twórczy uczeń, który sam stawia hipotezy i udziela na nie odpowiedzi”.
Podczas dwudniowego seminarium nie mogło zabraknąć aktywnych oraz ciekawych szkoleń przeznaczonych dla nauczycieli, a także rodziców dzieci dwujęzycznych, wygłoszonych przez Panią Lucynę Bzowską z Fundacji Edu Sen. „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej: nowatorskie podejście do nauczania dzieci polonijnych w oparciu o program Sen” oraz „Metody aktywizujące, piosenki, zabawy muzyczno-ruchowe, które nie są przerywnikami w nauce a najprawdziwszą w świecie nauką”.
Seminarium w Szkole Polskiej w Reykjaviku im. Janusza Korczaka przebiegło znakomicie. Zostały poruszone kwestie merytoryczne, praktyczne oraz cenne wskazówki, które mogą być wykorzystywane podczas zajęć, a także w zaciszu domowym. Dziękujemy organizatorom i uczestnikom za aktywny udział w wydarzeniu.
![](https://polishpie.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2024/04/seminarium-2-scaled.jpg)