28 października 2024 roku na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Pedagogical Innovation in Education: Bridging Nature & Technology in Teaching Process”, będąca podsumowaniem projektu „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE, nr 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408) dofinansowanego przez Unię Europejską.
Konferencję otworzyła Pani Prodziekan WSE UAM w Poznaniu – Prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska. W pierwszej sesji plenarnej zaprezentowane zostały wystąpienia wprowadzające w tematykę projektu Polish PIE – a zwłaszcza innowacji pedagogicznych w polskiej i polonijnej edukacji oraz wspierania nauczycieli polskich i polonijnych w przeprowadzeniu zajęć dotyczących kontekstów społeczno-przyrodniczych i wykorzystania nowych technologii w pracy z dzieckiem. W drugiej sesji plenarnej wystąpienia dotyczyły zrealizowanych ścieżek i warsztatów przyrodniczych w szkołach polonijnych krajów partnerskich – głos zabrali reprezentanci z Hiszpanii, Islandii i Turcji oraz zajęć terenowych przeprowadzonych na poznańskiej Cytadeli przez studentów i pracowników Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu (Polska).
Kolejne dwie sekcje prowadzone były w tym samym czasie. W sesji trzeciej (prowadzonej w języku polskim) zaprezentowane zostały dobre praktyki przedszkoli i szkół polskich oraz organizacji polonijnych. Wystąpienia dotyczyły projektów i zajęć w tematyce edukacji przyrodniczej i wykorzystania narzędzi TIK w pracy z dziećmi i młodzieżą na różnych etapach edukacji. W sesji czwartej (prowadzonej w języku angielskim) wzięli udział goście zagraniczni m.in. z Chin, Grecji, Hiszpani, Islandii, Kazachstanu, Tajwanu, Turcji czy Włoch. Podczas wystąpień w tej sesji zaprezentowano liczne aktywności projektowe Polish PIE zrealizowane przez pracowników i studentów Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu (Polska) oraz działania zespołów ze wszystkich krajów partnerskich z Hiszpanii, Islandii, Turcji i Włoch. Zaprezentowano także stronę internetową projektu i główne rezultaty. W dyskusji wzięli również głos reprezentanci uniwersytetów zagranicznych, którzy opowiadali o projektach lokalnych i międzynarodowych z uwzględnieniem przyrody i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Konferencję zamknęła sesja warsztatowa prowadzona w języku polskim i angielskim. Uczestnicy mogli wziąć udział w warsztatach o tematyce: „Przyroda na obrazach ukryta. Zastosowanie wybranych narzędzi TIK w pracy nauczyciela” (mgr Anna Borkowska, mgr Karina Barecka, mgr Marianna Racka), „Metoda mini-Eduball – innowacja pedagogiczna we wspieraniu procesu uczenia się” (dr Agnieszka Rościszewska), „Gry i zabawy przyrodnicze” (mgr inż. Anna Klichowska), „Music and nature. Connection of sounds” (dr Katarzyna Forecka-Waśko), „Multisensory nature observation” (prof. UAM dr hab. Eliza Rybska) oraz „Nature and visual art – EBRU technique to support students’ creativeness” (dr Michalina Kasprzak).
W konferencji wzięło udział około 120 reprezentantów uniwersytetów, przedszkoli, szkół i innych instytucji edukacyjnych z Polski i zza granicy. Dziękujemy prelegentom i uczestnikom za inspirujące wystąpienia i aktywny udział w konferencji. Serdecznie podziękowania za pomoc i wsparcie kierujemy także do członków Komitetu Naukowego i Organizacyjnego Konferencji oraz członkiń Koła Naukowego Pedagogiki Dziecka.
Szczegółowy program konferencji oraz krótką fotorelację załączamy poniżej.